با حضور معاون اول رئيس جمهور؛

اولین لکوموتیو با موتور دیزل ملی رونمایی شد

رحیمی : دولت تلاش خواهد کرد در سال جاری برای یک جهش بزرگ اقتصادی گام بردارد تا تحولات بزرگی در بخش اقتصاد کشور به وقوع بپیوندد؛لازمه موفقیت در امر اشتغالزایی حمایت از بخش صنعت کشور است چراکه با گسترش بخش صنعت فرصت‌های شغلی فراوانی ایجاد می شود

معاون اول رئیس جمهور در آستانه سالگرد بازدید مقام معظم رهبری از طرح موتور ملی، اولین لکوموتیو با موتور دیزل ملی را رونمایی کرد.

به گزارش یزدفردا به نقل از پاپگاه طلاع رسانی ریاست جمهوری، محمدرضا رحیمی پیش از ظهر امروز با حضور در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، ضمن رونمایی از اولین لکوموتیو با موتور دیزل ساخت داخل با توضیحات مسئولین امر در جریان قابلیت‌های این دستاورد متخصصین کشورمان قرار گرفت.

رحیمی در این مراسم که با حضور وزیر صنایع و معادن و سرپرست وزارت راه و ترابری و شماری از مسئولین و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد با تبریک سال نو و تقدیر از دست اندرکاران طراحی و ساخت موتور دیزل ملی با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان سال جهاد اقتصادی گفت: دولت تلاش خواهد کرد در سال جاری برای یک جهش بزرگ اقتصادی گام بردارد تا تحولات بزرگی در بخش اقتصاد کشور به وقوع بپیوندد.

 معاون اول رئیس جمهور گفت: پس از موفقیت‌های سال گذشته کشور که با تکیه بر همت مضاعف و کار مضاعف حاصل شد، جهاد اقتصادی یکی از کلیدی ترین و مهمترین نیازهای امروز کشور برای جهشی بزرگ است که تحقق آن نیازمند همدلی و هماهنگی همه مسوولین نظام است.

رحیمی در ادامه  اظهار داشت: ایران پیش از انقلاب اسلامی وابستگی زیادی به کشورهای خارجی داشت ولی امروز شاهد پیشرفت‌ها و تحولات بزرگی در بخش های مختلف از جمله طراحی و ساخت موتورهای مختلف با توان داخلی هستیم که این موضوع موجب غرور و افتخار برای همه ایرانیان است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: موفقیت‌ها و پیشرفت‌های چشمگیر کشورمان در شرایط تحریم صورت گرفته است و دولت با تأسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری تحریم‌های دشمنان را دور زده و بی اثر کرده است.

رحیمی در ادامه یکی از مهمترین ظرفیت‌های کشور را بخش ترانزیت و حمل و نقل عنوان کرد و گفت: ایران از نظر جغرافیایی به عنوان چهارراه ترانزیتی در جهان مطرح است و یکی از ملزومات فعال شدن این ظرفیت بزرگ توسعه صنعت ریلی کشور است که دولت در این زمینه برنامه‌ ریزی‌های ویژه‌ای داشته که تشکیل کارگروه ویژه ترانزیت و تعیین نماینده ویژه دولت در امور ترانزیت از جمله این برنامه‌ها است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت اشتغالزایی و اقدامات دولت برای ایجاد فرصت‌های شغلی خاطرنشان کرد: لازمه موفقیت در امر اشتغالزایی حمایت از بخش صنعت کشور است چراکه با گسترش بخش صنعت فرصت‌های شغلی فراوانی ایجاد می شود.

در پایان این مراسم با حضور معاون اول رئیس جمهور از دست اندرکاران ساخت موتور ملی و طراحی اولین لکوموتیو با موتور دیزیل ملی با اهداء لوح سپاس قدردانی شد.

صنعت دیزل یک صنعت راهبردی برای کشور است و این موتور با فناوری سامانه کنترلی روز دنیا و در محدوده توان 800 تا 1200 کیلو وات تأمین و تولید می شود و ایران با تولید موتور سنگین دیزل به جمع 12 کشور برتر جهان در این زمینه پیوسته است.

تا کنون موتور دیزل به عنوان محرکه اصلی لکوموتیوهای دیزل الکتریک از خارج تامین می شد و با ساخت و توسعه این موتورها می توان در آینده در این زمینه به خودکفایی رسید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا